Mýty a fámy o očkovaní

Pandémia chrípky bola iba lobingom farmaceutických firiem

Nie je to pravda.

Všetky teórie o skorumpovanosti Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), ktorá pandémiu vyhlásila, vznikli, až keď bolo jasné, že prasacia chrípka má mierny priebeh. V čase vzniku opatrení však bola situácia odlišná. Prasacia chrípka s netypicky závažným priebehom postihovala hlavne mladších ľudí (vrátane tehotných žien), respektíve strednú generáciu, a spôsobovala u nich ťažké chrípkové zápaly pľúc aj úmrtia. Lôžka oddelení intenzívnej medicíny sa naplnili pacientmi. Situácia sa teda líšila od bežnej sezónnej chrípky, ktorá ohrozuje hlavne starých ľudí a komplikujú ju zápaly pľúc bakteriálneho pôvodu. Z nášho pohľadu WHO konala v minulosti správne a opatrenia by neboli by iné, ak by sa podobná situácia zopakovala znovu. Postup WHO bol v súlade s vopred definovanými smernicami a vyplýval z modelových situácií.

Štáty musia počítať s rôznymi scenármi: priebeh novej chrípkovej epidémie môže byť miernejší, no môže byť aj komplikovanejší. Kto prevezme zodpovednosť v prípade komplikovaného priebehu pandémie? Tí, ktorí dnes hovoria o neadekvátne prehnaných prípravách, by boli prvými, ktorí by po nedostatočnom zásobení antivirotikami a chrípkovými vakcínami vraveli o pochybení.

Informácie o údajnom konflikte záujmov expertov WHO pri vyhlasovaní a hodnotení pandémie prasacej chrípky (H1N1) priniesol v júni 2010 britský časopis BMJ (článok a úvodník). Články vrhli na organizáciu zlé svetlo a vyvolali pochybnosti o verejnom zdravotníctve. Riaditeľka WHO bola obvinená zo zatajovania odmien, ktoré dostali v minulosti niektorí členovia vedeckého expertného poradného zboru od farmaceutických firiem vyrábajúcich antivirotiká a vakcíny proti chrípke. Vedci minulé odmeny od firiem pri vstupe do expertného zboru deklarovali, WHO ich nezverejnila, rovnako ako mená týchto expertov. Stanovisko WHO nájdete aj na Sprievodcovi očkovaním v slovenskom preklade. Sú v ňom vysvetlené postupy WHO pri riadení a vyhlasovaní pandémie chrípky, ako aj dôvody utajovania identity členov poradného zboru.

 

DetskeChoroby.sk

Pridať komentár
 
peet 01.02.2011 16:23:27
Neviete nič!
PJ 01.02.2011 16:55:17
Peet nám to vysvetlí? :)
broda 17.02.2011 22:38:32
tak tento clanok ma este viac presviedca o skorumpovanosti WHO a o tom ze tato stranka je platena farmaceutickymi firmami
PJ 18.02.2011 16:10:06
Tak potom Vás už asi nepresvedčí nič, no... :) A koľkými firmami je platená? Ja tu vidím iba jednu a tá vakcíny moc nerobí (teda robí jednu, ale nie proti chrípke).
Jozef 14.03.2011 14:40:38
Ja si myslím že každá famaceutická firma potrebuje očkovanie lebo to vytvára choroby....
PJ 15.03.2011 19:23:05
No ja neviem, Jozef. Ak by bolo poslaním vakcín vytvárať choroby, tak potom by neboli moc úspešné. Ak by som chcel robiť choroby, asi by som sa snažil viac. :)
Kristina 30.03.2011 19:21:14
presne tak. zaočkujete nás svinstvami,z ktorých ochorieme,aby sme si museli kúpiť vaše drahé lieky s 2673839877460 nežiaducimi účinkami
erika 14.04.2011 17:17:59
broda : prva myslienka hned potom ako som zacala citat clanok... cely svet je skoprumpovany :(
FYM 24.02.2011 21:07:06
V živote sa nedám očkovať, proti niečomu, na čom zarábajú farmaceutické spoločnosti miliardy a navyše spomínaná choroba prakticky nejestvuje.
MUDr. Ingrid Urbančíková 03.03.2011 11:14:35
Dobrý deň prajem, je to plne na Vás, či chcete alebo nechcete prevenciu. Avšak v rámci tvrdenia, že spomínaná choroba prakticky neexistuje je nepochybné, že ste šťastný človek, keď ste o tom presvedčený. Zdravotníci, ktorí ošetrovali takýchto pacientov ako aj rodinní príslušníci pacientov, ktorí na pandemickú chrípku zomreli, majú na to celkom určite iný názor. Nehovoriac o tragédii, keď zomreli mladé tehotné mamičky.
Slav 03.03.2011 13:29:07
Gratulujem k CENZURE ... chcel som pridat prejav polskej ministerky zdravotnictva .. ale obsah jej prejavu nezapada od obrazu vasej vasej dogmy.
Administrátor 04.03.2011 17:51:18
Žiadna cenzúra, Váš príspevok bol pridaný. Ospravedlňujeme sa, jednoducho nestíhame.
Slav 01.03.2011 11:54:38
Vyhlášení pandemie WHO bylo světovou odbornou i laickou veřejností přijato jako fakt a našlo se jen nemnoho lidí, kteří začali upozorňovat na to, že zde něco není v pořádku. -------------------- Polská ministryně zdravotnictví Ewa Kopaczová ve svém projevu v polském parlamentu 5. listopadu 2009 například uvedla: "Ráda bych řekla, že mou prioritou během mé dvacetileté praxe bylo: V první řadě neškoď. Toto pravidlo jsem si vzala s sebou do svého ministerského úřadu. V situaci, kdy jsem někomu doporučovala lék, jsem stejně jako ostatní praktičtí lékaři věřila tomu, že bych měla přemýšlet: Dala bych tento lék své staré matce, svému dítěti? (…) Nemáme výsledky klinických testů, detailní složení přísad a žádné informace o vedlejších účincích. Vakcíny jsou nyní ve 4. stupni velmi krátkých testů a my tyto informace zatím nemáme. Testovaný vzorek byl velice malý, jeden druh vakcíny byl testován na 160 dobrovolnících ve věku 20-60 let, všichni byli zdraví, nenakažení. Jiný druh vakcíny byl testován na 600 dobrovolnících ve věku mezi 18-60 lety, všichni zdraví. Je to tak v pořádku, speciálně pro lékaře přítomné v této místnosti? Pro mne to v pořádku není. (…) Každoročně se na světě jedna miliarda lidí nakazí sezonní chřipkou, jeden milion lidí na ni každoročně zemře. A to se neděje rok či dva, ale už po dlouhou dobu. Vyhlásil někdo někdy pandemii, protože jde o sezonní chřipku? Sezonní chřipka je přitom nebezpečnější než prasečí, jsou zde úmrtí a vážné komplikace. Byla tu někdy vyhlášena pandemie? Toho, kdo mě nutí k nákupu vakcín, se ptám: Proč jste nekřičeli a nevolali minulý rok nebo před dvěma lety či v roce 2003? V roce 2003 onemocnělo sezonní chřipkou 1 200 000 Poláků. Volal někdo v této místnosti: 'Pojďme nakoupit vakcíny pro každého!?' Nemohu si na nic takového vzpomenout."
MUDr. Pavol Šimurka 04.03.2011 17:50:10
Môžem povedať, že proti "prasacej" (správne pandemickej) chrípke som bol očkovaný ja aj celá moja rodina, tiež všetci lekári na pracovisku, kde pracujem. Pred 3 týždňami v našej nemocnici zomrel na pandemickú chrípku 34-ročný inak zdravý muž bez rizikových faktorov, ostalo po ňom 9-mesačné dieťa.
SLAV 09.03.2011 19:20:40
... proti gustu žiaden dišputát, kedˇvám tak chutí tá "chemická polievočka", ako pomenoval vakcíny v relácii Reflex pre "nevdzelancov" p. Lipták, nech sa páči .. a dajte si aj dupľu , celá rodina ... dobrú chuť ... namiesto toho ahy ste ľudí vzdelával ako prirodzenou formou posilňovať imunitný systém, ale hlavne ako si ľudia majú spraviť poriadok vo vlastnej hlave a duši, lebo tam je príčina všetkých zdravotných ťazkostí... na to už asi nemáte ... čas ... ... držíte sa vakcín ako slepec palice ... keby nebolo vakcín ...AKO ? ... ako by ste liečil ? ... o prepáčte , zabudol som že súčasná medicína nelieči len odstraňuje príznaky chorôb ...
Pavlína 16.06.2011 11:10:43
plne súhlasím s tebou,SLAV.
Marci 28.10.2011 21:56:12
No ja už neviem komu veriť. Mam malé dieťa a teraz neviem či očkovať, či neočkovať. My sme boli očkovaní, naša generácia a nedostali sme tie choroby, otázne je či by sme ich dostali aj keby sme neboli očkovaní. Viem, že farm. spoločnosti su svine, no pravda je asi tak pol na pol. Prídu mi ako ľudoví liečitelia, ktorí tiež akože liečia a pritom problém presunú do inej časti tela a odialia jeho prepuknutie. Ja už tomu nerozumiem.
MUDr. Ingrid Urbančíková, MPH 09.11.2011 18:09:21
Dobrý deň prajem, verte vlastnému zdravému rozumu. Nič nie je čierne alebo biele, v medicíne už vôbec nie, a o politike (aj tej liekovej) nehovoriac. Tak ako píšete, je otázne, či by ste ochoreli na všetky infekcie, proti ktorým ste boli očkovaná. Tak na to Vám neodpovie nikto. Pri žiadnej prevencii totiž dopredu nemôžeme vedieť, či by nám hrozilo väčšie riziko, ak by sme sa preventívne nevyhýbali rizikovým faktorom. Vo všeobecnosti to platí, ale je to v podstate už filozofická otázka. Preto sú aj tie preventívne opatrenia zadefinované ako preventívne, lebo majú pomáhať predchádzať vzniku ochorení. Nemyslím tým iba očkovanie, ale všetky preventívne opatrenia, ako zdravá strava, pohyb, vitamíny, otužovanie... Niektoré infekcie sú veľmi nákazlivé, niektoré menej, niektoré predstavujú individuálne riziko u jednotlivca, niektoré ohrozujú populáciu v rámci epidémii. Zažila som na infekčnom oddelení epidémiu osýpok koncom 90 rokov. Všetci neimunizovaní jedinci v lokalite ochoreli, a to nielen malé deti do 15 mesiacov veku, keď sa začína očkovať proti osýpkam, ale aj staršie deti, dokonca aj niektorí rodičia, ktorí neprekonali v detstve osýpky a zároveň neboli ešte očkovaní. Takže niektoré infekcie sú tak nákazlivé, že ak príde neimunizovaný jedinec do styku s chorým, tak určite ochorie. Niektoré infekcie sú individuálne. Napríklad očkujeme proti tetanu a naozaj nevieme, či sa stretneme všetci počas života s baktériami, ktoré vyvolávajú tetanus. Všetci určite nie. Na druhej strane tetanus je vážne ochorenie. Neurotoxíny spôsobujú poškodenie nervového systému a liečba je aj dnes veľmi komplikovaná a smrtnosť vysoká. Takže tu má zmysel prevencia, aby sa nemusela riešiť profylaxia po každom poranení alebo liečba rozvinutého ochorenia. Tak by sme mohli rozobrať každú infekciu, proti ktorej sa používa očkovanie. Súhlasím, že dnes je veľmi veľa vakcín a vyvíjajú sa nové. Celý výskum sa orientuje na prevenciu, pretože liečebné možnosti sú už čiastočne vyčerpané. Mnohé lieky spôsobujú množstvo nežiadúcich účinkov, nakoniec aj nadmerné užívanie antibiotík spôsobuje zmeny v ekosystéme nielen samotných baktérii, ktoré si vytvárajú rezistenciu. Na očkovanie sa treba pozerať ako na možnosť aktívnej ochrany pred infekciami. Preto je dobre vedieť, aký priebeh majú tieto infekcie, prečo je vôbec potrebná prevencia, prečo tieto infekcie ohrozujú prednostne malé detí alebo rizikové skupiny. Treba sa zamyslieť, či sú tieto infekcie závažné a život ohrozujúce. Mnohé prirodzené infekcie ohrozujú jedinca viac, než prevencia očkovaním. Potom je tu mnoho doplnkových očkovaní, ktoré sú možnosťou vybrať si medzi prevenciou a prirodzenou infekciou. Teda, ak sa chcete vyhnúť riziku, že nejakú infekciu by ste mohli dostať, tak máte možnosť aktívnej ochrany. Podobne je to aj pri vycestovaní do rôznych endemických oblastí. Je na Vás, či riskujete infekčnú chorobu alebo sa radšej dáte dobrovoľne zaočkovať. V národnom očkovacom programe by sa malo dbať na to, aby vakcíny chránili očkovaných (niektoré vakcíny chránia nepriamo aj neočkované osoby v populácii) a nie len aby boli zdrojom príjmov farmaceutických spoločností za každú cenu. Takéto praktiky potom vyvolávajú zbytočne negatívne reakcie. S pozdravom.
Stránkovanie komentárov
1 2
Zavrieť

Odpoveď

 

Nenašli ste na webe odpoveď na svoju otázku?

Napíšte nám svoju otázku a poraďte sa s odborníkom!

Captcha
Poslať článok priateľovi