Časté otázky o očkovaní

Aké nežiaduce účinky môže mať očkovanie?

Na svete neexistuje nič, čo by nemohlo mať nežiaduce vedľajšie účinky. Aj orech môžeme pri jedení vdýchnuť a zadusiť sa ním. Alergik môže z neho dostať ťažkú až smrteľnú neprimeranú reakciu. A aj očkovanie môže mať nežiaduce účinky a spôsobovať vedľajšie reakcie. Nežiaduce účinky očkovania možno rozdeliť do niekoľkých skupín:

a) Alergické reakcie na zložky vakcíny

Pri výrobe vakcín sa používajú rôzne zložky, ktoré sa v stopových množstvách vyskytujú v konečnom výrobku a u alergikov môžu vyvolať nepriaznivú reakciu - alergiu. V živých vírusových vakcínach to bol vajcový bielok, želatína a niektoré antibiotiká. V súčasnej dobe, keď sa očkovacie látky vyrábajú pomocou genetického inžinierstva a sú vysoko čistené, je toto riziko veľmi malé.

b) Nežiaduce účinky spojené s kvalitou zaobchádzania s vakcínou a technikou jej podania

Očkovacie látky musia byť skladované pri výrobcom určenej teplote, ktorá zaistí ich bezpečnosť. Ak by bola teplota vyššia, živé vírusy vo vakcínach zahynú a očkovanie bude neúčinné. Naopak, ak vakcíny obsahujúce pomocnú látku hydroxid hlinitý zmrznú, táto látka sa vyzráža a môže v mieste pichnutia vytvoriť bolestivá zatvrdlinka. Každá očkovacia vakcína má presne určený správny spôsob podania. Väčšinou sa vakcíny podávajú do svalu. Ak sa vakcína podá do tuku, bude jej účinok menší. Očkovacia látka proti tuberkulóze sa podáva do kože. Ak prenikne pod kožu, môže vytvoriť hnisavú hrčku až zápal uzlín v podpazuší.

c) Nežiaduca reakcia ako výsledok prirodzenej odpovede imunitného systému

Pri očkovaní potrebujeme, aby imunitný systém zareagoval. Niekedy sa môže stať, že reakcia na očkovanie je sprevádzaná aj vedľajšími nechcenými reakciami po očkovaní. Medzi ne patrí teplota, bolesť na mieste po pichnutí, deti sú podráždené a plačú, miesto očkovania opuchne, začervená. Teplota obvykle nepresiahne 38,5 °C. Tieto vedľajšie nepriaznivé reakcie trvajú väčšinou len pár hodín až dva dni a bez následkov vymiznú. Nazývame ich malé reakcie a pripisujú sa odpovedi imunitného systému na podanie očkovacej látky. Ich výskyt je relatívne vysoký. Objavuje sa u 5 až 30 % očkovaných detí.  Ak teplota vystúpi nad 39 °C, dieťa je plačlivé, miesto vpichu je začervenané a opuch je väčší ako zvyčajne býva po očkovaní, vtedy je dobré kontaktovať lekára. Výskyt takýchto reakcií je zriedkavý. Závažnejšou, našťastie veľmi zriedkavou reakciou je hyporeaktívna - hyporesponzívna reakcia. Jej prejavmi je celková ochabnutosť, slabosť, chabé ležanie dieťaťa bez odpovede. V prípade výskytu takýchto prejavov je nutné dieťa sledovať v nemocnici. Ide o extrémne zriedkavú reakciu, ktorá rovnako vymizne bez následkov. V minulosti sa vyskytovali závažné reakcie po očkovaní s trvalými, hlavne neurologickými následkami. Dnešné vakcíny sú už vyrábané inými technológiami a takéto vedľajšie reakcie sa nevyskytujú. Príkladom závažnej reakcie po očkovaní bola nervovosvalová obrna, ktorá mohla vzniknúť po použití kvapkovej živej očkovacej látky proti obrne. Hoci výskyt takejto komplikácie bol 1 prípad na viac ako milión očkovaných, živú kvapkovú očkovaciu látku sme nahradili vysoko účinnou a bezpečnou neživou vakcínou, ktorá sa aplikuje injekčne - pichá.

Sledovanie nežiaducich účinkov

Vzhľadom na to, že očkovanie nás má chrániť a nie nám spôsobovať  zdravotné problémy sú všetky vedľajšie a nežiaduce reakcie sledované, hlásené a vyhodnocované. Sledovanie má u nás na starosti Úrad verejného zdravotníctva a Štátny ústav pre kontrolu liečiv, ktorí takéto prípady hlásia do centra VAERS (Vaccine Adverse Events and Reaction Society). Tam sa s definitívnou platnosťou zhodnotí, či bola vakcína správne podaná, či je reakcia naozaj z očkovacej látky, alebo ide len o náhodnú časovú zhodu. V prípade potreby sa z výsledkov vyvodia dôsledky.

 

DetskeChoroby.sk

Pridať komentár
 
Soiltettift-online 23.05.2010 08:21:56
velmi zaujimavy, vdaka
Peter 03.10.2010 10:55:02
Z vlastnej skúsenosti môžem povedať,že aj ked vážnu nežiadúcu reakciu hlásite(trvalé pošk.zdravia),vyhodnotená je ako neopodstatnená a nesúvisiaca s očkovaním,nech je to čokolvek.Vyhodnocujú to lekári, ktorí nepripúšťajú neg.účinky.Takže to hlásenie stráca svoj význam a pritom je zamietnuté a pošlapané Očité SVEDECTVO postihnutej rodiny takýmto nešťastím. A ako bonus Vás označia za neznalých a takmer klamárov. Je to naša osobná skúsenosť spred 3 mesiacov.Takže absolútna totalita.
Prof. MUDr. Svetozár Dluholucký, CSc. 12.10.2010 19:21:50
Poprosím Vás uviesť do detailov Vašu vlastnú skúsenosť – potom sa pokúsim zaujať skutočne objektívne stanovisko.
Aďka 23.06.2011 22:55:29
Aj my sme mali nežiadúcu reakciu po očkovaní Infanrix Hexa a Prevenar, keďže to podali súčasne nevieme na ktorú z nich 4 mesčné bábo zareagovalo, dcéra mala 2 týžne vysoké teploty a stále zvracala a po dvoch týždňoch prestala prijímať potravu, nedokázala sať ani hltať stala sa apatická chudla, bola na infúziách a zistili 9 diagnóz do jej roka som ju doma sondovala, lebo inak sa najesť nedokázala, od tohto nešťastného očkovania uplynulo 2 a pól roka, dcérka je stále sledovaná musíme dodržiavať diétu a chodiť cvičiť a na masáže, nemôžem ísť od nej ani do práce, pred očkovaním to bolo zdravé bábatko, ktoré rado papkalo, ja osobne si myslím, že nemali jej dať dve naraz, ale mali urobiť 6 týždňový odstup medzi tými dvomi vakcínami, lebo imunitný systém sa nemohol brániť všetkému naraz a to je problém dnešného očkovania, že všetko dávajú naraz a riskujú trvalé poškodenie zdravia dieťaťa, keď som bola dieťaťom ja, mama so mnou chodila stále na očkovanie po jednom. Teraz rozhodli o jej ďalšom očkovaní tak, že dostane iba proti obrne a proti hepatitíde typu B samozrejme samostatne nie kombinovane a z odstupom pól roka a aj tak budem v strese, lebo už nechcem zažiť to isté peklo, čo pred tým, aj moja mama mala reakciu 3 týždne po očkovaní proti tetanu nemohla tou rukou hýbať, na šťastie to samé ustúpilo jednoznačne je každé očkovanie určitým rizikom, no ťažko povedať či radšej riskovať očkovanie, alebo možnosť, že môžeme dostať chorobu, proti ktorej sme mohli byť očkovaní.
MUDr. Ingrid Urbančíková 04.07.2011 10:11:00
Dobrý deň prajem, popisujete závažnú reakciu v súvislosti s očkovaním, takže ja sa budem pýtať Vás, ak dovolíte. Akých 9 diagnóz bolo stanovených u Vášho dieťaťa do jedného roka? Je to dosť dôležité, pretože je potrebné vyhodnotenie koincidencie s očkovaním, potencovanie prvých príznakov vakcínou alebo zhodnotenie závažnosti reakcie, ak sa preukáže príčinná súvislosť. Hlásila pani doktorka reakciu po týchto očkovaniach a urobilo sa šetrenie v zmysle kauzality s očkovaním? Pokiaľ sa vyskytnú reakcie, tak nie je rozhodujúcim faktorom podanie viacerých vakcín. Určité typy reakcií sú hodnotené vo vzťahu ku konkrétnej vakcíne, spravidla ku jej konkrétnej zložke. Podľa toho sa dá aj vyhodnotiť riziko reakcií po ďalších očkovaniach alebo naopak. Vidím, že už máte nejaký individuálny plán na pokračovanie očkovania. Píšete, že dieťa musí dodržiavať diétu, kvôli čomu? Viete, zaujíma ma to najmä z pohľadu toho, že sa profesionálne zaoberám reakciami po očkovaní. Škoda, že nebývate niekde blízko Košíc, lebo by som určite chcela o tom vedieť viac zo zdravotnej dokumentácie ale aj od Vás. Reakciu po očkovaní proti tetanu som mala aj ja, ale opuch, začervenanie, bolestivosť nepredstavovali nejakú vážnu ujmu na zdraví oproti riziku vzniku tetanu. Príjemné to teda nebolo, ale vedela som, že to jednoducho prejde samo. S pozdravom.
Matej 22.07.2011 05:38:13
Klud mila pani doktorka. Nemusi ku Vam chodit, ak aj byva blizko Kosic. Ja viem Vasu odpoved uz teraz. To bude urcite kolonizacia, vsakze? Kdeze dopustit na fantasticke ockovania.
Diana 18.07.2011 14:07:27
Dcera je po ockovani Prevenarom13 a Infanrixom. Pod miestami vpichu ma tvrde asi 2cm gule a na bruchu ma velky vysyp. Doktorke som to dnes ukazala a tvrdila, ze to je normalne po ockovani. Netreba to akoze niekam ohlasit, ako neziaducu reakciu po ockovani? Nie, lebo Slovensko je krajina, kde zevraj neboli ziadne negativne reakcie po ockovani. Sme zazracna krajina... Neskutocny bordel.
Prof. MUDr. Svetozár Dluholucký, CSc. 20.07.2011 12:11:00
Hneď úvodom sa mi žiada povedať, že od očkovania možno s istotou očakávať reakcie. Tieto môžeme rozdeliť na žiadúce a nežiadúce. Tou hlavnou - žiadúcou, pre ktorú sa vlastne očkovanie robí je vyvolanie imunitnej odpovede organizmu. Je to reakcia na zložky vakcíny, ktorou odpovedá "oslovený" imunitný systém. Výsledkom je tvorba ochranných protilátok a vytvorenie imunitnej pamäte. Súhrn týchto reakcií imunitného systému môže odznieť úplne bez viditeľných prejavov, alebo sa objavia tzv. malé - očakávané, vedľajšie reakcie. Medzi ne patria začervenanie, bolesť a opuch v mieste vpichu,zvýšená teplota so sprievodným nekľudom, resp. plačom. Takéto reakcie sa objavujú u viac ako 10-30% očkovaných detí (podľa typu očkovacej látky), sú prejavom aktivácie imunitného systému a ich charakteristickou vlastnosťou je, že vymiznú v priebehu jedného až troch dní. Ak sa intenzita uvedených reakcií vystupňuje, sú výraznejšie, kombinované s vysokou horúčkou alebo zmenou správania dieťaťa tak, že si vyžiadajú lekárske vyšetrenie, či pobyt v nemocnici na pozorovanie, hovoríme o jasne nežiadúcich reakciách a tieto podliehajú povinnému hláseniu aj keď opäť väčšina z nich odoznieva bez následkov. Na základe takéhoto hlásenia sa preveruje použitá vakcína, jej nezávadnosť (šarže) a prijímajú sa potrebné opatrenia. U dcérky pani Diany - ako píše - po očkovaní dvomi vakcínami vznikli v mieste vpichu "dve tvrdé gule" veľké 2 cm. Takáto zatvrdlina môže patriť medzi uvedené očakávané malé reakcie, môže byť však výraznejšia ak boli očkovacie látky pri nesprávnom skladovaní zamrznuté a rozmrazené. Ak sa objavuje u viac detí, je treba preveriť skladovanie vakcín. Táto okolnosť však nemení účinnosť vakcín a zatvrdlina sa stratí. Charakter výsypu na brušku je ťažko posúdiť na diaľku, isté je, že obe uvedené vakcíny majú minimum takýchto reakcií, pretože neobsahujú žiadne zvyškové alergény. Predpokladám, že uvedené reakcie ustúpili bez následkov a dieťa je chránené proti záškrtu, tetanu, čiernemu kašľu, invazívnym hemofilovým, pneumokokovým infekciám, žltačke typu B a detskej obrne. Nemyslím si, že je to málo, aj keď za cenu uvedenej reakcie. No a k počtu hlásených nežiadúcich reakcií po očkovaní - treba si pozrieť portál Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv (ŠÚKL) a tam zistíme reálnu frekvenciu hlásení. Neviem kto povedal, že na Slovensku neboli žiadne nežiadúce reakcie po očkovaní.
Monika 24.07.2011 19:53:33
Dobry den, uz len ked si pozriem kto financuje tuto stranku tak pochybujem o jej objektivnosti. Skutocne si myslite, ze stranka financovana farmaceutickou firmou Pfizer bude objektivne poukazovat na rizika po podani ockovacich latok? O vsetkych lekaroch, ktori su garantmi tejto stranky si myslim svoje. Vela stastia v argumentovani.
MUDr. Ingrid Urbančíková 29.07.2011 13:59:55
Dobrý deň prajem, pokiaľ si prečítate všetky naše odpovede, tak budete mať možnosť zistiť, že sa vôbec nevenujeme propagácii žiadneho konkrétneho očkovania a už vôbec nie iba od tejto firmy. V odpovediach rozoberáme aj reakcie po očkovaní, nežiaduce účinky. Konkrétne lekári (o ktorých si samozrejme môžete demokraticky myslieť čokoľvek, aj keď ich vôbec nepoznáte) totiž tieto konkrétne prípady riešia dennodenne v svojej praxi v špecializovaných ambulanciách. Stránka slúži na informovanie pre tých, ktorí o to stoja alebo majú nejaký konkrétny problém. To, že je uvedená transparentne finančná podpora na rozdiel od mnohých iných, ktorí to neuvedú, je zrazu problém. Čo vlastne táto spoločnosť chce? Z toho usudzujem, čo si myslíte aj o úplne všetkých lekároch, ktorí predpisujú lieky (ktoré predsa tiež vyrábajú nejaké firmy), že to robia len pre zisk týchto firiem a nie preto, že ich tí pacienti potrebujú. Ďakujeme za prianie, aj keď nerozumiem, ako súvisí argumentácia so šťastím. S pozdravom.
jana 03.09.2011 13:01:09
Moja dcerka dostala po ockovani Prevenarom taky fantasticky ekzem, ze az teraz po roku sme jej ho samozrejme len pomocou prirodnej liecby , (lebo panovi dr co ju akoze pozrel z 2 metrov bolo jedno kolko dlho by sa do takeho maleho dietata pchali kortikoidy) podarilo "zahnat". To, ze dieta si podla lekarov "vypestovalo" alergiu ako vysitu iba na zaklade nejakeho ockovania a svinstva v nom, to ohonotili ako normalne a ved kazdy ma dnes uz alergiu nie?:))TRAPNE!!! A este to valali na nas -rodicov, ze to ma zdedene a bolo len otazkou casu, kedy sa to prejavy... Sanka dolu sefe...v zivote nikto z nasich rodin nemal takyto ekzem. Tvrdenia lekarov su podla mna dost casto zavadzajuce. Jednoznacne treba pouzivat vlastny rozum. Zaujima ma len co ti chudaci v afrike a kde tade co v zivote neboli zaockovania a funguju ako normalne bytosti doteraz...samozrejme, uz vidim vasu odpoved vo forme velkej nahodilosti a nesmierneho stastia daneho jednica, ktory zije v tak sterilnom prostredi...:)) Ze pozdravujem a kde vam toho roku ponukla farmaceuticka spolocnost dovolenku?:) Grecko ci cosi exotickejsie?:)
MUDr. Pavol Šimurka 13.09.2011 19:19:10
Je veľmi nepravdepodobné, že po očkovaní Prevenarom vznikne ekzém. Na dovolenke som bol v Chorvátsku, výlučne s vlastným zabezpečením, slúžim 4 - 5 nočných služieb mesačne.
Jana 28.11.2011 22:30:28
Janka plne s Vami suhlasim,moj syncek dostal takyto isty ekzem a presne toto iste tvrdili aj nam...A draha prirodna liecba na vlastne naklady. To uz sa nehrabu preplacat. Ble
Petra 18.01.2012 16:44:15
dávam za pravdu..
Renata 09.09.2011 22:48:04
Suhlasim s Monikou!
Petra 18.01.2012 16:42:23
Monika ste to presne vystihli!práve o tomtoteraz čítam knihu od Johna Virapena ktorý pracoval 35rokov vo farmaceut.firme a popisuje praktiky už teraz mi je zle že za všetkym su len peniaze,dary,dovolenky....a nie zdravie ľudí!Ja odmietam svoje dieťa očkovať pre nežiaduce účinky ktore nie su len opuch alebo horučka ale omnoho závažnejšie.Kedysi deti prežili rôzne choroby a imunitu si získali prirodzene očkovanie iba nabúra imunitu osobne poznám pár mamín ktorím detičky dokonca umreli po očkovaní par dni a predtým boli zdravé detičky!!!!hrôza!prečo nedate ľudom na výber sú to naše deti.
Anna Hriňková 25.09.2011 22:59:41
Moj 11mesacny syn na reakciu po ockovani BCG vakcinou.Pod klucnou kostou ma hnisavu gulicku pod kozou..Liecba benemicinom, ako naordinoval plucny lekar, bola neuspesna a syn sa ma podrobit v oktobri operacii..Uz som pocula o vela podobnych pripadoch..Koza nad tou gulickou sa mu v poslednych tyzdnoch zacala sfarbovat do cervena..Mam pocit akoby mu to chcelo prerazit na povrch..Neviem ako mam dalej postupovat a ako sa rozhodnut..Ci dat dieta operovat alebo co s tym..ako sa to lieci?a co to vlastne sposobilo?a ak by sa mu to operacne vybralo,tak aku mam zaruku ze uz s tym nebude mat nejake problemy?
MUDr. Ingrid Urbančíková 11.10.2011 16:37:38
Dobrý deň prajem, keďže je Vaše dieťatko v starostlivosti pľúcneho lekára, ktorý mu naordinoval príslušnú liečbu a ktorý Vaše dieťa videl a vyšetril je dobré, ak mu budete dôverovať, pretože správne ordinoval liečbu, prípadne ordinoval chirurgické riešenie zápalu uzlín. Ak je tam reakcia kože a hrozí prevalenie obsahu, je zrejmé, že medikamentózna liečba tento proces nevyliečila. Je žiadúce, aby sa tento obsah vypustil, uzlinka sa vyčistila a následne sa zahojí. Kolikvujúci zápal uzlín môže spôsobovať vyššia reaktogenicita vakcíny, teda ak sa podáva z viacdávkového balenia len nejaká časť, tak sa neodhadne presný počet baktérií, to znamená, že niektoré dieťa určite dostane viac, niektoré menej baktérií. Zároveň je dôležité dodržať intradermálne podanie (do kože) , nie pod kožu a už vôbec nie hlbšie, pretože potom dochádza k pretrvávajúcim ťažkostiam a reakciám, vrátane komplikovaného zápalu regionálnych lymfatických uzlín. Keď sa uzlinky ošetria operačne, je minimálne riziko opakovania ťažkostí, v podstate nie je dôvod na obnovu týchto ťažkostí, ak sa obsah z uzliny vypustí a lokálne ošetrí, vrátane liečby.
Skvelý dokument 26.09.2011 13:21:02
Za pozretie stojí výborný dokument na http://www.auria.sk/blog/skryta-pravda-o-vakcinacii so sloven. titulkami
MUDr. Ingrid Urbančíková 11.10.2011 16:40:17
Osobne sme dokument videli a nestotožňujeme sa s mnohými argumentami na základe nášho absolvovaného vzdelania, vedomostí, praxe a skúseností. Dokument nie je v súlade s pravidlami evidence-based medicine.
To je predsa pre Vás typické... 25.11.2011 08:40:59
Spochybníte dokument, lebo neviete vyvrátiť jediný argument.A samozrejme, všetci, čo majú viditeľné následky si ich- vymýšľajú.....úbohé....
Jana 28.11.2011 22:32:46
Možem sa Vas opytat.kolko casu ste na studiu mediciny venovali okovaniu? okrem techniky pichania ovsem.
MUDr. Ingrid Urbančíková, MPH 13.12.2011 18:16:27
Dobrý deň prajem, štúdium medicíny obnáša získanie teoretických znalostí o všetkých odboroch medicíny. Napríklad za tých 6 rokov ani jeden budúci chirurg, ako medik, neodoperoval ani jedno “kurie oko” počas štúdia, nieto aby realizoval nejaké iné operačné výkony. Asi máte skreslené informácie o štúdiu. V rámci jedného predmetu absolvujete niekoľko týždňov prednášky a praktické cvičenia, skúšky, prípadne štátnice. To najhlavnejšie v štúdiu ale začína po nadobudnutí titulu MUDr., keď sa zaradíte do konkrétneho odboru a môžete počítať so štúdiom v podstate na celý život, začínajúc povinnými atestáciami z príslušného odboru. A potom je na Vás, či študujete a získavate skúsenosti každý deň, keď ste dni, noci, sviatky v práci. Problematike mikrobiológie, imunológie, infektológie, pediatrie, epidemiológie je venovaných pomerne dosť cvičení a prednášok. To je len časť odborov, z ktorých sa využívajú poznatky v rámci vakcinológie. Osobne sa “očkovaniu” venujem prakticky, nielen teoreticky, niekoľko rokov. “Pichaniu” očkovacích látok sa venuje minimálna pozornosť a boli by ste prekvapená, že aj lekári, ktorí sa očkovaniu nevenujú, tak určite nikdy nepodávali a ani nevedia podať napríklad intradermálnu vakcínu. S pozdravom.
Jana 28.11.2011 22:36:16
samozrejme ze sa nestotoznujete...aj keby som Vam tu dala milion odkazov proti ockovaniu,tak sa s nimi nebudete stotoznovat. A ani sa tomu absolutne necudujem...
Ajka 19.12.2011 10:09:06
Samozrejme, ze sa nebudu stotoznovat pretoze za nazory proti nie su plateni. Proste tvrdia len to za co dostavaju prachy. Vobec ich nezaujima zdravie nasich deti. Ved keby ludstvo bolo zdrave farmaceuticky priemysel by krachol a to oni nechcu samozrejme. Farmaceuticky ma velku moc a ovladanie ludi...najlahsie sa strasi ludi roznymi chorobami, na ktoru vynajdu vakcinu a neinformovany clovek v strachu si da vpichnut do tela svinstvo co mu sposobi vela ochoreni na ktore dostane predpisane lieky a tak je to strasny kolotoc, na ktorom sa nabalia chamtive s...
Stránkovanie komentárov
1 2 3
Zavrieť

Odpoveď

 

Nenašli ste na webe odpoveď na svoju otázku?

Napíšte nám svoju otázku a poraďte sa s odborníkom!

Captcha
Poslať článok priateľovi